Når det kommer til marketing af dit firma er det ikke så simpelt som det ser ud. Man skal tage højde for mange parametre i din marketing strategi. Der er heldigvis hjælp til dig der ingen forstand har på retail marketing. Både fysisk marketing og digital marketing er nu til dags et yderst vigtigt komponent for at få et succesfuldt firma. De komponenter som indgår i retail marketing er, hvad man kalder for de 6 P´er Place, Product, Promotion, Personnel Presentation og Price. Alle disse komponenter har en lige fordeling i et succesfuldt firma. I denne artikel vil der blive gået I dybden med, hvad der skal gøres for at man har en retail marketings strategi, som skaber vækst hos et firma.

Storytelling

Storytelling er et nyt begreb indenfor the state of retail marketing. Studier viser at potentielle kunder er 22 gange tilbøjelig til at huske fakta, som er nævnt i en annonce, hvis den er bygget op omkring en historie. Som eksempel kan man nævne Coca Cola reklamer. De er alle bygget op omkring en historie, såsom når julemanden kommer med Coca Cola til jul. Storytelling er derfor super godt, da man vil have kunder til at huske deres brand, om de så vælger at købe dine produkter eller ej. Det skal dog nævnes, at hvis man starter på at lave storytelling annoncer, så skal man gøre sin indsats for at opbygge en god historie. Hvis historien er svag vil denne teknik ingen effekt have. Det skal også nævnes at længden på ens storytelling, i form a copy ads, skal tilpasses i forhold til det produkt, som man sælger. Hvis man har et produkt der kræver en hvis information før man vælger at købe, skal ens copy ad være længere end, hvis man købte et stykke tøj fra Zara.

Cross-media marketing

Begrebet Cross-media marketing kommer fra at markedsføre ens firma på mere end én kanal. Det vil sige man for eksempel både markedsfører sit firma fysisk, såvel som digitalt. Det er ingen overraskelse, at i denne tid blver der gået mere over i digital markedsføring i steet for fysisk markedsføring. Fysisk markedsføring indkluderer bannere, plakater og billboards. Når det kommer til digital markedsføring kan man også lave cross-media marketing. Der er mange forskellige kanaler at lave marketing på. De mest kendte er Facebook, Instagram, Youtube og Google. Grunden til at flere vælger at bruge digital markedsføring, er ikke fordi vi som folkefærd er blevet glade for internettet. Det er også fordi der er mulighed for, at række ud til flere folk. En anden grund er også at det kan gøres billigere. På Facebook kan man betale 50 kr. om dagen. Cross-media marketing er også godt digitalt, da man kan lave forskellige annoncer til forskellige målgrupper. Det er bevist at kvinder køber mere over facebook, så derfor burde man lave annoncer på facebook til kvinder, mens man i laver annoncer til mænd på instagram.